Missbruk av offentlig ställning kan bli nytt brott
26 maj 2026Regeringen har lämnat en proposition till riksdagen med förslag om ett utökat straffrättsligt tjänstemannaansvar. Kärnan i förslaget är det nya brottet missbruk av offentlig ställning, som riktar sig mot personer som medvetet utnyttjar sin offentliga roll för att otillbörligt gynna sig själva, någon annan, eller missgynna någon.
Reformen syftar till att motverka korruption och maktmissbruk inom offentlig verksamhet, och tar särskilt sikte på den organiserade brottslighetens försök att påverka eller infiltrera det offentliga. Straffet föreslås vara böter eller fängelse upp till två år, och för grovt brott fängelse mellan ett och ett halvt och sex år. Även minimistraffet för grovt tjänstefel skärps till fängelse i ett år och sex månader.
”Att allmänheten kan lita på att innehavare av offentliga ämbeten håller sig till reglerna om saklighet och opartiskhet är mycket viktigt för att upprätthålla tilliten mellan medborgare och offentliga organ.” Säger Victoria von Uexküll, generalsekreterare för Institutet mot Mutor.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 augusti 2026.